1. ALGEMEEN KADER
Onze eerste prioriteit is om op een eerlijke, rechtvaardige en professionele manier te handelen in het belang van onze klanten.
In deze context en in overeenstemming met de wet heeft ons kantoor passende maatregelen genomen om belangenconflicten die zich tijdens zijn activiteiten kunnen voordoen, te identificeren, te voorkomen en te beheren.
Rekening houdend met het bovenstaande en de kenmerken van onze activiteiten heeft ons kantoor een beleid opgesteld voor het omgaan met belangenconflicten, waarvan dit document een samenvatting is. Meer informatie is op verzoek beschikbaar en zal op een duurzame drager worden verstrekt.
2. IDENTIFICATIE VAN POTENTIËLE BELANGENCONFLICTEN
Er kan belangenverstrengeling ontstaan tussen :
- ons kantoor (met inbegrip van aanverwante personen zoals directeuren, managers, personen die controle uitoefenen over het bedrijf, werknemers die betrokken zijn bij het verlenen van verzekeringsbemiddelingsdiensten en sub-agenten - hierna "verwante personen") en klanten,
- tussen klanten.
Rekening houdend met de kenmerken van ons kantoor, hebben we mogelijke gevallen van belangenverstrengeling geïdentificeerd. Hier volgen enkele voorbeelden:
- Een situatie waarin een financieel voordeel kan worden behaald of een financieel verlies kan worden vermeden ten koste van de klant,
- Ons kantoor heeft een belang bij de uitkomst van een verzekeringsbemiddelingsdienst of -transactie dat verschilt van het belang van de klant,
- Ons kantoor heeft een prikkel, om financiële of andere redenen, om de belangen van een andere cliënt of groep cliënten te bevoordelen boven die van de cliënt in kwestie,
- Ons kantoor heeft dezelfde professionele activiteit als de klant,
- Ons kantoor ontvangt van een andere persoon dan de klant een voordeel in verband met de verzekeringsbemiddelingsdienst die aan de klant wordt verleend, in de vorm van geld, goederen of diensten, anders dan de commissie of het honorarium dat normaal gesproken voor die dienst in rekening wordt gebracht.
3. MANAGEMENTBELEID INZAKE BELANGENVERSTRENGELING
Ons kantoor heeft een reeks maatregelen ingevoerd om eventuele belangenconflicten te beheersen. Deze maatregelen omvatten het volgende:
- de naleving door het personeel en alle andere personen die aan het kantoor verbonden zijn, van een interne instructienota waarin de beginselen en maatregelen voor het beheer van belangenconflicten worden uiteengezet,
- een passend beloningsbeleid voor personeel en andere personen die verbonden zijn aan het kantoor,
- een beleid inzake geschenken en andere voordelen,
- organisatorische maatregelen om de vertrouwelijkheid van de door klanten verstrekte gegevens te waarborgen,
- organisatorische maatregelen voor gescheiden beheer waar nodig,
- een beleid voor arbitrageadvies,
- een beleid volgens welk als een specifiek belangenconflict niet kan worden opgelost, ons kantoor zich het recht voorbehoudt om het verzoek van de klant te weigeren, met als enige doel de belangen van de klant te beschermen.
4. KLANTINFORMATIE
Wanneer de organisatorische of administratieve regelingen die door ons kantoor zijn getroffen om belangenconflicten te beheren, niet voldoende zijn om met redelijke zekerheid te garanderen dat het risico dat de belangen van de cliënt worden geschaad, zal ons kantoor de cliënt schriftelijk of op een andere duurzame drager op de hoogte stellen van de algemene aard en/of de bron van dergelijke belangenconflicten, alvorens namens hem op te treden. De uiteindelijke beslissing over hoe om te gaan met de situatie die aanleiding geeft tot het belangenconflict in kwestie ligt bij de cliënt.
Als een specifiek belangenconflict niet kan worden opgelost, behoudt ons kantoor zich het recht voor om het verzoek van de klant te weigeren, met als enige doel de belangen van de klant te beschermen.
5. MONITORING VAN HET MANAGEMENTBELEID INZAKE BELANGENCONFLICTEN
In overeenstemming met de regelgeving houdt ons kantoor een register bij van belangenconflicten die zich voordoen en die een aanzienlijk risico met zich meebrengen dat de belangen van een of meer cliënten worden geschaad, en werkt dit register regelmatig bij. De vermelding van belangenconflicten in het register kan leiden tot het bijwerken van de lijst met potentiële belangenconflicten en vice versa.
Indien nodig zal ons kantoor zijn beleid inzake het omgaan met belangenverstrengeling bijwerken/wijzigen.
Personen die verbonden zijn aan ons kantoor moeten de interne instructies met betrekking tot het beleid inzake belangenverstrengeling naleven.